Minidictionar de arta contemporana [Rom]

Actiune/Artistul - actor
Corpul ca element expresiv Termen gasit pentru lucrari (life), prezentate in interiorul unei galerii sau pe strazile orasului , temele preferate sint: temele spirituale, estetice, sociale si politice. Cind? 1950 - 1970

Arta Conceptuala
Forma artistica ce pune Ideea mai presus decit obiectul. Artistii conceptuali au reactionat impotriva lumii artistice comerciale. Au folosit semiotica, feminismul, arta, cultura populara, iar documentarea gindirii artistice a luat locul obiectului artistic . Curind, termenul a definit forme ce nu erau picturi sau sculpturi, cum ar fi Performance, Instalatie, Video Art, si forme pe care majoritatea privitorilor le vad numai in desene sau fotografii (Earth Art).
Cind? 1960 - '70

Arta politica
Orice lucrare este politica daca ofera perspectiva - directa sau indirecta - asupra relatiilor sociale. In uzaj curent, se refera la lucrari cu subiect politic, facute sa critice o stare de fapt.

Body Art
Forma artistica in care corpul artistului este mediul, mai degraba decit conventionala piatra, lemn, pinza . Performante publice sau private vazute apoi in documentatii foto sau video... Experimentarile cu sex si droguri, franchetile psihosexuale in societate, au fost reflectate de body art (Robert Atkins) . Arta corporala este o multitudine de provocari ce utilizeaza corpul ca material si adesea fotografia ca media (Francois Fluchart).
Cind? 1960 - '70.

Instalatie/Installation
Sensul comun al instalatiei se refera la atirnarea picturilor sau la aranjarea obiectelor intr-o expozitie. Mai putin generic, si mai recent, instalatia este o lucrare de arta site-specific (conceputa pentru un loc anume). In acest sens, instalatia este creata special pentru spatiul unei galerii anume, sau al unui site exterior, iar componentele sale nu trebuie vazute ca un grup de obiecte, ci ca un intreg ansamblu sau environment.
Instalatia ofera privitorului experienta de a fi inconjurat de arta . Reprezinta dorinta artistului de a extinde zona de practica de la atelier la spatiul public. Relatia dintre un numar de elemente si interactiunea dintre lucruri si contextul lor . Limbaj de semne in forme conceptuale variate . Ilustrare a conceptelor . Explorarea contextului social al locului.
Instalatiile sunt adesea prezentate in combinatie cu arta video. Propulsarea lor s-a facut in special prin expozitiile "Documenta" de la Kassel. Cind? 1970

Intimplari/ Happenings
Modalitati moderne de expresie vizuala prin mijloace combinate de arta plastica, teatru, citeodata si muzica, desfasurate-n timp, sub forma unor actiuni in parte improvizate, la care uneori privitorul poate fi, in acelasi timp, si participant.
Sursele: naturalismul pop-artei, teatrul dadaist si suprarealist, muzica aleatorie (John Cage)
Asociaza mijloace propriu-zis artistice cu elemente neutre, din recuzita cotidianului, cu scopul de a sublinia neincetata mobilitate a realului, cit si de a stirni fantezia ca impuls, pe de o parte spre actiune, pe de alta, spre derutinizarea atentiei.
"Asamblare de evenimente performante in mai multi timpi si mai multe spatii . O lucrare de arta environmentala activata de performer si de privitori". (Allan Kaprow) Cind? 1959

Light-and-space Art
Folosirea radicala a noilor materiale pentru executarea lucrarilor de arta si dematerializarea obiectuala, dar cu atentie mai putina pe idee si mai mult pe perceptia senzoriala .
Interpretari stiintifice sau metafizice. Cind? 1960 - '70

Performanta/ Performance Art
Activitati artistice prezentate in fata unei audiente, derivata din happening, consta in transpunerea-n spatiu si miscare a unei imagini vizuale create de un artist plastic.
Cuprinzind numeroase elemente din arta spectacolului, muzica, dans, poezie, teatru si video, performanta se bazeaza, in noile sale variante, pe folosirea unor simboluri izvorite din experientele vietii actuale, in special politice, religioase, ecologice, stiintifico- fantastice, tehnice. Cind? 1960

Postmodernism
Post-prefix al altui termen pentru a semnifica dupa . Termenul de postmodernism a aparut in textul lui Daniel Bell, End of Ideology (1960) . Multi teoreticieni considera ca trecerea de la modernism la postmodernism semnifica o mutare epocala in constiinte, corespunzind cu schimbarile contemporane din ordinea sociala si economica. Asa cum cultura moderna a fost condusa de necesitatea de a gasi termenii erei industriale, asa si postmodernismul a fost plin de dorinta de acomodare cu era electronica. Dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, arta moderna, si teoria de arta, a devenit mai reductiva, mai prescriptiva, mai orientata spre o singura directie oficiala generala. Un aspect distinctiv al postmodernismului este disparitia categoriilor traditionale. Dupa mai '68, neo-conceptualism, neo-geo, neo-abstractii: atitudini postmoderne inspirate de teoriile structuraliste. Postmodernismul isi apropie egal imaginile lumii moderne si lucrarile artistilor care i-au precedat. "Punerea in lumina a deconstructiilor mitologice a vietii reale si a limbajului codat a marelui public media, arta vietii cotidiene, istoria, psihologia, politicul" (Daniel Weeler) Cind? 1960

Sound Art
Arta compusa in principal din sunet si facuta de artisti. Prezentata in evenimente vizuale obisnuite, galerii, muzee sau intr-o revista pe caseta audio.

Video - Arta video
Istorii lichide . Video art este video facut de artisti. Video este un medium, si nu un stil .
Folosind tehnologii electronice, video-art opereaza cu imagini dematerializate, reproductibile prin prezentarea pe monitoare de televiziune, fie sub forma unor filme de scurt metraj, fie prin imagini disparate, autonome. Tot mai influentata de reportajul mass-media, video-art proiecteaza azi noi forme de realism prin concentrarea pe teme sociale si umanitare, de actualitate. Cind? 1970


(Informatiile au fost selectate din publicatia editata de sotii Perjovschi cu ocazia manifestarii diaPOZITIV din 1998, si din Dictionarul de Arta, Ed.Meridiane,1995)